Terug naar het overzicht

De onverwachte opponent

16 oktober 2012
Een cameradistributeur brengt bijzondere statieven op de markt. Het wordt een wereldwijd succes.
De ondernemer wil merkbescherming en Signfield verzorgt merkdepots in onder meer de Verenigde Staten, Australië, Japan en de Europese Unie.

Een aantal maanden later meldt een groot telecombedrijf zich bij de distributeur. Of hij zijn Europese merkdepot wil doorhalen. De gigant heeft namelijk een bijna identiek merk gedeponeerd voor camera's, een paar dagen vóór de distributeur dit deed…

Het betreffende merk is volstrekt onbekend bij de distributeur. Onderzoek wijst uit dat het ook niet wordt gebruikt, noch voor camera's, noch voor mobiele telefoons. De distributeur heeft al veel geld geïnvesteerd in zijn merk en wil dit uiteraard niet meer veranderen. Wat nu?

Oplossing

Hoe eerder een merkdepot, hoe minder kans op voorgangers. En, zoals hier blijkt, hoe minder groot de
bezwaren zijn tegen eventuele wijziging van het dan nog prille merk. In deze zaak had de gigant zich
voorgenomen tegen het Europese merk van de distributeur te opponeren bij het OHIM. Door de strategie
die Signfield hanteerde zag hij hiervan af; de twee merken kunnen vreedzaam naast elkaar bestaan. 

side_right