Terug naar het overzicht

10 tips voor een sterk merk

26 november 2015

Tip 1: Kies een onderscheidende merknaam

• Laat het merk niet te beschrijvend zijn.
• Laat het merk niet misleidend zijn.

Tip 2: Controleer of de (bedrijfs-)naam of logo al is geregistreerd

• Zoek via Google.
• Zoek in het Handelsregister van Kamer van Koophandel.
• Zoek in het Domeinnamenregister.
• Laat Signfield uw onderzoek doen in een zeer uitgebreide database!

Tip 3: Registreer uw (bedrijfs-)naam of logo als merk

• Signfield vraagt voor u een Beneluxmerk aan vanaf EUR 710 *.
• Signfield vraagt voor u een Europeesmerk aan vanaf EUR 1.700.
• U heeft op korte termijn een officieel registratiebewijs.

Tip 4: Zorg dat u uw logo ook daadwerkelijk rechtenvrij kunt gebruiken

• In principe krijgt de opdrachtgever het auteursrecht voor wat hij in opdracht laat maken door bijvoorbeeld een vormgever.
• Vaak hebben vormgevers echter auteursrecht-voorbehouden opgenomen in de Algemene Voorwaarden.
• Maak concrete afspraken met uw vormgever over het auteursrecht.

Tip 5: Laat (uw klanten) weten dat u merk is geregistreerd

• Gebruik daarvoor het registered-teken: 
• Vermeld op uw site een link naar het merkenregister.

Tip 6: Gebruik uw merk wanneer u kunt

• Op uw website.
• Op uw visitekaartjes.
• Op Facebook.
• Op Twitter.
• Op LinkedIn.
• Etc.

Tip 7: Zorg voor een goede voorbereiding

• Schakel Signfield in om u bij te staan bij het creëren/aanvragen van een merk.
• Denk aan een goede positionering van het bedrijf.
• Denk aan een goede huisstijl, imago en reputatie.

Tip 8: Een goede basis is belangrijk

• Een merk heeft ondersteuning nodig.
• Zorg voor een goed product of een betrouwbare dienst als fundament voor uw merk.
• Zorg voor draagvlak binnen uw bedrijf of organisatie.

Tip 9: Blijf alert!

• Ook na registratie is het van belang de registratie up-to-date te houden.
• Zorg ervoor dat uw logo niet wijzigt.
• Indien uw logo wijzigt vraag Signfield advies over het gebruik / de registratie van uw merk.
• Bewaak uw merk.
• Treed op tegen inbreuk.

Tip 10: Werk aan een sterk merk

• Investeer in de relatie met uw klant.
• De klant is de beste ambassadeur.
• Doe aan webcare.

* Alle bedragen zijn exclusief 5% kantoorkosten en BTW


side_right